UODO bada proces przetwarzanie danych osobowych przez Ryanair
Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) wszczął działania mające na celu zbadanie praktyk przetwarzania danych osobowych przez linie lotnicze Ryanair w kontekście procesu weryfikacji pasażerów. Inicjatywa ta wynika z licznych sygnałów i obaw zgłaszanych przez podróżnych korzystających z usług tej irlandzkiej linii lotniczej.
W ostatnim okresie wielu zaniepokojonych pasażerów skierowało do UODO liczne sygnały, w tym zawiadomienia i skargi, dotyczące działań spółki Ryanair w zakresie przetwarzania danych osobowych. Istnieją obawy, że linia lotnicza stosuje niewłaściwe praktyki w zakresie gromadzenia i wykorzystywania danych osobowych swoich klientów. Wśród zarzutów znalazło się żądanie skanowania dokumentów tożsamości, takich jak dowody osobiste, w celu przeprowadzenia procesu odprawy. Ponadto pojawiły się informacje o próbach nałożenia opłat za weryfikację tożsamości pasażera w systemie komputerowym w przypadku odmowy przekazania danych.
Jakub Groszkowski, zastępca prezesa UODO, podkreślił, że utrata kontroli nad danymi osobowymi niesie ze sobą ryzyko nieuprawnionego wykorzystania tych informacji. Co więcej zbieranie nadmiernych danych osobowych może być nieuzasadnione. Dlatego Urząd Ochrony Danych Osobowych podjął odpowiednie kroki w celu wyjaśnienia, czy bezpieczeństwo danych osobowych podróżnych nie jest zagrożone.
Jednocześnie prezes UODO Jan Nowak wystosował prośbę do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o rozważenie możliwości zbadania praktyk stosowanych przez Ryanair pod kątem naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Procedura Weryfikacji Pasażerów w Ryanair
Linie lotnicze Ryanair wprowadziły dodatkową procedurę weryfikacji pasażerów, która jest częścią procesu odprawy. Losowo wybrani rezerwujący bilet zostają poproszeni o zeskanowanie dokumentu tożsamości, takiego jak dowód osobisty lub paszport, oraz udostępnienie widoku swojej twarzy za pomocą kamery w komputerze lub telefonie komórkowym.
Weryfikacja pasażerów może być przeprowadzona w jednym z dwóch trybów:
- Tryb ekspresowy: Trwa kilkanaście minut i jest płatny (0,55 EUR).
- Tryb standardowy: Trwa 7 dni i jest bezpłatny.
Pasażerowie, którzy pomijają proces weryfikacji lub go nie przeprowadzają z różnych przyczyn, nie mogą skorzystać z bezpłatnej odprawy online. W takim przypadku podróżni są narażeni na dodatkowe koszty związane z odprawą na lotnisku, które wynoszą około 55 EUR (lub równowartość w walucie lokalnej).
Więcej aktualności
Marka ibis świętuje 50. urodziny
Marka hotelarska ibis obchodzi 50. rocznicę swojej działalności, oferując usługi... przeczytaj
eTravel S.A. z dwiema nagrodami od Turkish Airlines
Podczas gali „Airlines Agency Award Night” organizowanej przez Turki... przeczytaj
Rok działalności punktu paszportowego na Lotnisku Chopina w Warszawie
Punkt paszportowy MSWiA na Lotnisku Chopina w Warszawie działa od niemal roku. O... przeczytaj
Najlepsze lotniska świata według rankingu Skytrax 2024
W najnowszym rankingu lotnisk Skytrax, lotnisko Hamad International Airport w Do... przeczytaj
Kraków Airport wprowadza nowy system kontroli bezpieczeństwa
Kraków Airport wprowadza nowy system kontroli bezpieczeństwa, kładąc naci... przeczytaj