2022-12-20

Co czeka branżę lotniczą w 2023 roku? Prognozy IATA

Co czeka branżę lotniczą w 2023 roku? Prognozy IATA

Branża lotnicza ma za sobą trudny okres pandemicznych ograniczeń i zawieszonych połączeń. Przez przez 2 lata, w okresie od 2020 do 2021 roku, ruch lotniczy nie funkcjonował płynnie, a przewoźnicy byli zmuszeni do utrzymania lub sprzedaży kosztownych maszyn. Pracownicy zatrudnieni w lotnictwie musieli szukać pracy poza sektorem lotniczym. Po przejściowym roku 2022 roku, z wielką nadzieją oczekuje się nadejścia kolejnego, 2023 roku. Zgodnie z szacunkami Międzynarodowego Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) liczba podróżujących ma przekroczyć cztery miliardy (dokładnie 4,2 mld).

Mniejsze straty, większa rentowność

Ocenia się, że rok 2023 przyniesie intensywny wzrost zainteresowania podróżami lotniczymi, zarówno w sektorze klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Linie lotnicze powinny zaś wrócić do rentowności sprzed 2019 roku. Przy czym przewoźnicy nadal będą rekompensować negatywne skutki długiego przestoju. IATA ocenia, że w 2023 zyski linii mogą osiągnąć poziom 4,7 mld dolarów i będzie to pierwszy rentowny rok od 2019, kiedy branża wygenerowała zyski na poziomie 26,4 mld. Także bilans strat może napawać optymizmem. Zgodnie z prognozami IATA straty za 2022 wyniosą 6,9 mld dolarów - jest to znacznie mniej, niż szacowano w połowie roku, kiedy bilans start miał wynieść ok. 9,7 mld dolarów. Dla porównania warto przypomnieć, że w 2021 roku branża lotnicza odnotowała stratę w wysokości 42 mld dolarów, a w 2020 jeszcze więcej, bo aż 137,7 mld dolarów.

Jak stwierdził Willie Walsh, dyrektor generalny IATA: (…) Prognozy na 2023 rok zakładają w branży pierwsze zyski od 2019 roku. To wielkie osiągnięcie, biorąc pod uwagę skalę szkód finansowych i gospodarczych spowodowanych przez rządowe ograniczenia związane z pandemią (…)

Wzrosty ruchu pasażerskiego vs wyższe ceny paliw

IATA prognozuje, że całkowite przychody za 2023 będą wyższe o 43,6% w porównaniu do roku 2021. Przejściowy rok 2022 wygenerował przychody z ruchu pasażerskiego na poziomie 239 mld dolarów. Szacuje się, że w nadchodzącym roku przychody z tego sektora mogą wzrosnąć do 438 mld dolarów. Istotną rolę odegra też cargo, którego wyniki za 2023 mogą osiągnąć poziom 201,4 mld dolarów, czyli prawie dwa razy więcej niż w 2019 roku. Czynnikiem hamującym mogą się okazać jednak ceny paliwa. Cena kerozyny używanej do silników odrzutowych wyniesie średnio ok. 138,8 dolarów za baryłkę w ciągu roku, a linie lotnicze zapłacą za paliwo nawet 222 mld dolarów, czyli znacznie więcej niż 192 mld dolarów przewidywane jeszcze w połowie roku.

Międzynarodowego Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych jest zdania, że przemysł lotniczy w 2023 osiągnie rentowność, a globalny zysk linii lotniczych szacuje się na 4,7 mld dolarów przy przychodach na poziomie 779 mld dolarów.

Wróć do strony głównej

Więcej aktualności

2024-04-26
Marka ibis świętuje 50. urodziny

Marka hotelarska ibis obchodzi 50. rocznicę swojej działalności, oferując usługi... przeczytaj

2024-04-23
eTravel S.A. z dwiema nagrodami od Turkish Airlines

Podczas gali „Airlines Agency Award Night” organizowanej przez Turki... przeczytaj

2024-04-23
Rok działalności punktu paszportowego na Lotnisku Chopina w Warszawie

Punkt paszportowy MSWiA na Lotnisku Chopina w Warszawie działa od niemal roku. O... przeczytaj

2024-04-19
Najlepsze lotniska świata według rankingu Skytrax 2024

W najnowszym rankingu lotnisk Skytrax, lotnisko Hamad International Airport w Do... przeczytaj

2024-04-18
Kraków Airport wprowadza nowy system kontroli bezpieczeństwa

Kraków Airport wprowadza nowy system kontroli bezpieczeństwa, kładąc naci... przeczytaj

Zobacz wszystkie aktualności