Podróże lotnicze w dobie koronawirusa
Pandemia koronawirusa od kilku miesięcy skutecznie blokuje funkcjonowanie różnych dziedzin życia społeczno - gospodarczego. Jednym z najbardziej dotkniętych sektorów jest branża lotnicza, która w 2020 roku odnotuje aż 50% spadek ruchu pasażerskiego w porównaniu z rokiem poprzednim, a przychody linii lotniczych spadną o 55% zgodnie z danymi Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA).
Spadek ruchu pasażerskiego to skutek nie tylko obaw i niepokoju społecznego związanego z przemieszczaniem się, ale również pozbawienia zatrudnienia z powodu kryzysu, a co za tym idzie brakiem środków na podróżowanie.
Na zlecenie Portu Lotniczego Lublin zostało przeprowadzone badanie, którego celem jest ukazanie zachowań i zamiarów Polaków korzystających z transportu lotniczego, oraz oszacowanie kierunków zmian, które czekają branżę lotniczą w Polsce.
Plany lotnicze Polaków
Aż 45% spośród ankietowanych zadeklarowało, że odwołali lub przełożyli swój lot zaplanowany w tym roku, 10% zamierza zrezygnować z zaplanowanej podróży, a tylko 15% respondentów nie zamierza odwoływać przelotu. Kolejne 27% badanych nie planowało podróży lotniczej w tym roku.
Z przeprowadzonego badania wynika, że deklaracje odwołania lub przełożenia lotu dotyczyły głównie osób z dużych miast oraz osób w przedziale wiekowym 40-49 lat. Swoich planów nie zamierzają zmieniać osoby w wieku 50-69 lat oraz mieszkańcy średnich miast.
Rezygnacja z podróży lotniczych
Rezygnację z podróży samolotem zadeklarował prawie co piąty ankietowany, wśród których dominują osoby powyżej 70 roku życia. Aż 48% respondentów nie zamierza rezygnować z podróży lotniczych, a 23% raczej nie porzuci latania samolotami. Są to głównie osoby w wieku 30-39 lat oraz mieszkańcy dużych miast.
Obawy Polaków przed lataniem w dobie pandemii
Główną przyczyną, którą wskazują badani jako barierę przed podróżą samolotem jest strach przed zakażeniem się koronawirusem (45%). Najczęściej zachorowania boją się osoby w wieku 40-49 lat. Innym powodem jest obawa przed zamknięciem granic, a jednocześnie brakiem możliwości powrotu z zagranicy (38%). W tej grupie przeważają mężczyźni oraz seniorzy. Niestabilna sytuacja finansowa została wskazana przez 2% ankietowanych, a tylko 5% respondentów nie ma żadnych barier przed lataniem.
Koszt biletu lotniczego
Prawie połowa podróżujących ankietowanych przeznaczy na zakup biletu lotniczego kwotę nie większą niż 2 tys. zł na osobę wraz z kosztami dojazdu na lotnisko. Ponad 3 tys. zł jest w stanie wydać 14% badanych, i są to głównie seniorzy i mieszkańcy średnich miast.
Jak długo potrwa kryzys w lotnictwie?
Opinie w ocenie trwałości zmian rynku lotniczego są podzielone. Pierwsza grupa Polaków – 34% twierdzi, że powrót do sytuacji sprzed pandemii zajmie wiele lat. Są to osoby w wieku 18-29 lat i mieszańcy małych miast. Druga grupa – 31% (seniorzy i mieszkańcy metropolii) nie uważa żeby powrót do stanu sprzed pandemii trwał kilka lat. Trzecia grupa – 35% respondentów nie ma zdania w tej sprawie.
Wpływ pandemii na częstotliwość latania
Aż 63% badanych deklaruje taką samą częstotliwość korzystania z transportu lotniczego jak dotychczas (najczęściej osoby w wieku 18-29 lat). Tylko co trzeci ankietowany będzie podróżował rzadziej (osoby starsze i mieszkańcy wsi). 2% Polaków zamierza odbywać częstsze podróże lotnicze.
Wakacje samolotem, samochodem, czy pociągiem?
Większość badanych, którzy w ciągu ostatniego roku podróżowali samolotem pojedzie na urlop samochodem – 57%, najczęściej z grupy wiekowej 60-69 lat. Podróż lotniczą wybierze 36% Polaków. Są to osoby z najmłodszej grupy wiekowej 18-29 lat, oraz mieszkańcy dużych miast. Tylko 4% respondentów wybierze transport kolejowy.
Wpływ pandemii na podróże lotnicze Polaków jest na dzień dzisiejszy podyktowany emocjami, które towarzyszą aktualnej sytuacji. Niewątpliwie trwający obecnie kryzys przyczyni się do zmiany nawyków lotniczych, a ograniczenie korzystania z transportu lotniczego może go pogłębić. Wyjazdy prywatne nie są produktem pierwszej potrzeby, a wielu z nas na wakacje wybierze podróż samochodem. Podróże służbowe, odwiedzanie krewnych i znajomych oraz polityka państw zdecydują o przyszłości branży lotniczej. Warto jednak mieć na uwadze, że pasażerska komunikacja lotnicza oferuje zdecydowanie największe możliwości stosowania zwiększonych środków bezpieczeństwa sanitarnego, m.in. poprzez filtrowanie powietrza w sposób zbliżony do rozwiązań stosowanych na oddziałach szpitalnych, oraz możliwości pełnej identyfikacji pasażerów.
Więcej aktualności
Marka ibis świętuje 50. urodziny
Marka hotelarska ibis obchodzi 50. rocznicę swojej działalności, oferując usługi... przeczytaj
eTravel S.A. z dwiema nagrodami od Turkish Airlines
Podczas gali „Airlines Agency Award Night” organizowanej przez Turki... przeczytaj
Rok działalności punktu paszportowego na Lotnisku Chopina w Warszawie
Punkt paszportowy MSWiA na Lotnisku Chopina w Warszawie działa od niemal roku. O... przeczytaj
Najlepsze lotniska świata według rankingu Skytrax 2024
W najnowszym rankingu lotnisk Skytrax, lotnisko Hamad International Airport w Do... przeczytaj
Kraków Airport wprowadza nowy system kontroli bezpieczeństwa
Kraków Airport wprowadza nowy system kontroli bezpieczeństwa, kładąc naci... przeczytaj