LOT ponownie w czołówce najpunktualniejszych linii w Europie
Punktualność pozostaje kluczowym aspektem w ocenie jakości usług linii lotniczych. W 2024 roku Polskie Linie Lotnicze LOT po raz drugi z rzędu znalazły się w gronie dziesięciu najbardziej punktualnych przewoźników w Europie. W porównaniu do 2023 roku, kiedy to uplasowały się na czwartej pozycji, obecny wynik – dziewiąte miejsce – wskazuje na niewielki spadek, ale nadal świadczy o wysokiej jakości operacyjnej przewoźnika.
Według corocznego raportu firmy Cirium, zajmującej się analizą rynku lotniczego, ranking punktualności obejmuje trzy kategorie przewoźników: globalne linie lotnicze, główne linie w regionie oraz tanie linie lotnicze (LCC). LOT, jako kluczowy przewoźnik europejski, klasyfikowany jest w kategorii regionalnej. Kryterium oceny stanowi odsetek lotów, które dotarły do bramki lub stanowiska postojowego z maksymalnym opóźnieniem 15 minut względem planowanego czasu przylotu. Do rankingu nie wlicza się lotów czarterowych.
W zestawieniu za 2024 rok liderami punktualności w Europie zostały hiszpańskie linie Iberia Express (84,69%) i Iberia (81,58%). Na trzecim miejscu uplasował się skandynawski SAS (81,40%), a tuż za nim Vueling (81,20%) i Norwegian (79,23%). LOT zajął dziewiątą lokatę, osiągając wynik 77,72% przy 101 tysiącach operacji lotniczych. Co istotne, w lutym, marcu, kwietniu, maju, czerwcu i lipcu polski przewoźnik znalazł się w pierwszej dziesiątce miesięcznych rankingów punktualności, a w marcu i kwietniu uplasował się nawet w czołowej trójce.
Analizując wyniki z poprzedniego roku, widać pewien spadek pozycji LOT-u. W 2023 roku przewoźnik aż 11 razy znalazł się w TOP10 miesięcznych zestawień Cirium i zajął czwarte miejsce w rocznym podsumowaniu. Wtedy też w kwietniu i czerwcu był liderem rankingu, osiągając odpowiednio 89,25% i 82,72% punktualności. Tegoroczny siedmiomiesięczny brak LOT-u w czołowej dziesiątce może budzić pewne obawy, zwłaszcza że terminowe realizowanie lotów to kluczowy element oceny satysfakcji pasażerów. Z drugiej strony, wzrost punktualności wśród europejskich przewoźników wskazuje na rosnące wymagania konkurencyjnego rynku.
Niezmiennie jednak, LOT pozostaje jednym z najbardziej rzetelnych przewoźników na kontynencie, co potwierdzają jego wysokie wyniki w rocznych zestawieniach punktualności.