2024-06-20

Coraz więcej biletów kolejowych kupowanych przez internet

Coraz więcej biletów kolejowych kupowanych przez internet

Coraz więcej osób decyduje się na zakup biletów kolejowych przez internet. Według najnowszych statystyk przedstawionych przez Urząd Transportu Kolejowego, udział kanałów cyfrowych w sprzedaży biletów przekroczył 40 procent. W 2023 roku aż 42,9 procent wszystkich biletów sprzedano za pośrednictwem aplikacji i internetowych systemów sprzedaży, co stanowi wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim.

Jednocześnie maleje popularność kas biletowych na stacjach i dworcach, które odnotowały udział na poziomie 25,5 procent, co oznacza spadek o 3,8 punktu procentowego. Sprzedaż biletów w biletomatach stacjonarnych zmniejszyła się nieznacznie do 7,7 procent (spadek o 0,7 pp), a w biletomatach w pociągach pozostała na poziomie 1,1 procent. Bilety kupowane u konduktorów stanowiły 18,4 procent wszystkich transakcji, co jest spadkiem o 2,4 punktu procentowego. W pozostałych kanałach dystrybucji nabyto 4,5 procent biletów.

Mimo spadku popularności kas biletowych, nadal odgrywają one ważną rolę w sprzedaży droższych biletów, takich jak bilety okresowe czy wieloprzejazdowe. Udział wartościowy kas w sprzedaży biletów wyniósł 31,5 procent, co świadczy o tym, że Polacy wciąż udają się do kas, gdy muszą wydać większą sumę na bilet. W kanałach cyfrowych, biletomatach oraz u konduktorów dominują natomiast bilety jednorazowe.

Warto zauważyć, że choć udział cyfrowych kanałów sprzedaży przekroczył wartość kas po raz pierwszy, osiągając 41,6 procent wpływów, to jednak nadal widać, że w ten sposób kupowane są głównie tańsze bilety. UTK podkreśla, że mimo dynamicznego wzrostu sprzedaży biletów przez internet, tradycyjne kasy pozostają nieodzowne przy zakupie biletów o wyższej wartości.

Wróć do strony głównej