Coraz więcej biletów kolejowych kupowanych przez internet
Coraz więcej osób decyduje się na zakup biletów kolejowych przez internet. Według najnowszych statystyk przedstawionych przez Urząd Transportu Kolejowego, udział kanałów cyfrowych w sprzedaży biletów przekroczył 40 procent. W 2023 roku aż 42,9 procent wszystkich biletów sprzedano za pośrednictwem aplikacji i internetowych systemów sprzedaży, co stanowi wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim.
Jednocześnie maleje popularność kas biletowych na stacjach i dworcach, które odnotowały udział na poziomie 25,5 procent, co oznacza spadek o 3,8 punktu procentowego. Sprzedaż biletów w biletomatach stacjonarnych zmniejszyła się nieznacznie do 7,7 procent (spadek o 0,7 pp), a w biletomatach w pociągach pozostała na poziomie 1,1 procent. Bilety kupowane u konduktorów stanowiły 18,4 procent wszystkich transakcji, co jest spadkiem o 2,4 punktu procentowego. W pozostałych kanałach dystrybucji nabyto 4,5 procent biletów.
Mimo spadku popularności kas biletowych, nadal odgrywają one ważną rolę w sprzedaży droższych biletów, takich jak bilety okresowe czy wieloprzejazdowe. Udział wartościowy kas w sprzedaży biletów wyniósł 31,5 procent, co świadczy o tym, że Polacy wciąż udają się do kas, gdy muszą wydać większą sumę na bilet. W kanałach cyfrowych, biletomatach oraz u konduktorów dominują natomiast bilety jednorazowe.
Warto zauważyć, że choć udział cyfrowych kanałów sprzedaży przekroczył wartość kas po raz pierwszy, osiągając 41,6 procent wpływów, to jednak nadal widać, że w ten sposób kupowane są głównie tańsze bilety. UTK podkreśla, że mimo dynamicznego wzrostu sprzedaży biletów przez internet, tradycyjne kasy pozostają nieodzowne przy zakupie biletów o wyższej wartości.