2022-12-07

Co zrobić w przypadku opóźnionego lotu?

Problem z opóźnionym lotem bywa jednym z najczęstszych kłopotów, z jakim stykamy się, podróżując samolotem. Jakie prawa przysługują pasażerom i do czego zobowiązania jest linia lotnicza? Podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę.

Kiedy i na jaką pomoc od linii lotniczej może liczyć pasażer?

Rekompensata, jaka przysługuje podróżnym za opóźniony lot, jest zależna od czasu oczekiwania i długości trasy. W przypadku opóźnienia powyżej 2h na trasach do 1500 km lub powyżej 3h na trasach w obrębie UE, dłuższych niż 1500 km i innych lotach o długości pomiędzy 1500 a 3500 km oraz opóźnień powyżej 4h, oczekujący na lot powinni otrzymać posiłki i napoje (lub vouchery na usługi gastronomiczne) adekwatne do czasu opóźnienia. Pasażer ma też prawo do kontaktu z linią lotniczą (dwie rozmowy telefoniczne i wiadomości e-mail), celem przedstawienia swojej sytuacji i ustalenia planu postępowania.

Jeśli czas oczekiwania na lot się wydłuża, linia lotnicza jest zobowiązana do zagwarantowania noclegu w hotelu oraz transferu z i na lotnisko. W przypadku, kiedy podróżny oczekuje na swój lot ponad 5 godzin, pasażer ma prawo domagać się zwrotu kosztów biletu lub wystąpić z prośbą o wskazanie alternatywnego połączenia.

Ważne! Jeśli przewoźnik nie zagwarantuje podróżnym usług, do których został zobowiązany w myśl obowiązujących przepisów, pasażer może domagać się zwrotu wyżej poniesionych kosztów na podstawie przedstawionych paragonów lub faktur.

Kiedy pasażer na prawo do odszkodowania?

Podróżny, który dotarł do portu docelowego, z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem, ma prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 EUR. Wysokość odszkodowania jest uzależniona od długości naszego lotu. W przypadku podróży do 1500 km maksymalna wartość odszkodowania wyniesie 250 EUR. Za opóźniony lot w obrębie Unii Europejskiej dłuższy niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km wartość finansowej rekompensaty nie przekroczy 400 euro. W pozostałych przypadkach wartość odszkodowania może wynieść do 600 EUR.

Ważne! Odszkodowanie nie przysługuje pasażerom w przypadku, gdy lot został opóźniony ze względu na nadzwyczajne okoliczności.

Czym są nadzwyczajne okoliczności?

Linie lotnicze opóźnienie lotu mogą tłumaczyć nadzwyczajnymi okolicznościami, czyli takim, które zaistniały niezależnie od przewoźnika. Do nadzwyczajnych okoliczności możemy zaliczyć: zagrożenie bezpieczeństwa, destabilizację polityczną, ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego, ukryte wady produkcyjne samolotu, strajki strony trzeciej, np. personelu lotniskowego. Częstą przyczyną opóźnień, na które powołują się linie lotnicze i które nie będą podstawą do uzyskania odszkodowania, są: niesprzyjające warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe (pożary, wybuchy wulkanu), uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem).

Artykuł powstał na podstawie danych Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Wróć do strony głównej

Więcej aktualności

2024-05-13
eTravel z odznaką EcoVadis

eTravel z odznaką EcoVadis Miło nam poinformować, że eTravel otrzymało odznak... przeczytaj

2024-05-13
Qatar Airways Group oficjalnym partnerem lotniczym MotoGP™

Qatar Airways Group partnerem lotniczym MotoGP™ Qatar Airways Group zos... przeczytaj

2024-05-10
Przywrócone i zmodyfikowane loty Ryanaira z Polski

Ryanair przywraca loty z Bydgoszczy do Dublina. Połączenie to było zawieszone od... przeczytaj

2024-05-08
Wyniki Lotniska Warszawa-Radom w pierwszym kwartale 2024

Lotnisko Warszawa-Radom zakończyło pierwszy kwartał tego roku z wynikiem 2... przeczytaj

2024-05-07
Pospiesz się, twoje miejsce czeka w promocji Tap Air Portugal

Rezerwuj swoje miejsce na pokładach Tap Air Portugal Nie czekaj, rezerwuj lot... przeczytaj

Zobacz wszystkie aktualności